För många museibesökare är det obligatoriskt att göra ett stopp även på museishopen. Vissa kanske till och med nöjer sig med att gå dit! Du har säkert tänkt på hur stilren och snygg merchandise de flesta museer saluför, och nog kan du låta dig inspireras av dessa när det är dags för dig eller ditt företag att beställa nya profilprodukter!
Tiden då profilprodukter i bristfällig design var ett gott nog alternativ för att marknadsföra ditt företag är förbi. Tur då att många aktörer som medtryck.com har tagit stora steg framåt på designfronten och är kvalificerade för att leverera profilprodukter med hög estetisk kvalitet. Det grafiska uttrycket för dina produkter är värt att lägga ned krut på, och på museerna finns mycket inspiration att hämta.
Även om du överlåter själva den grafiska designen till en extern part kan det vara idé att orientera sig lite i den grafiska konstvärlden för att kunna ge en noggrann och inspirerad brief som lyfter samarbetet kring företagets grafiska profil och profilprodukter bortom det vanliga.
Inspirerande profiler
Grafiska sällskapet är en guldgruva för den grafiskt intresserade. I både bildgalleri och konstnärsregister öppnar sig den nutida svenska grafiska konstscenen. Här kan du marinera dig i olika uttryck och bildspråk, och få en känsla för vilken riktning du vill röra dig i – är det stilren svartvit design eller färgstarka uttryck som tilltalar dig mest?
Ett annat tips är att gå direkt till källan – museernas egna profilprodukter. Här har det vänts och vridits på varje sten i processen till att utveckla profilkoncepten, kanske på oväntade sätt. Ett exempel är Moderna Museets Hilma af Klint-strumpor som ser ut som ”randiga strumpor” men för den insatte blir en uppskattad vinkning. Den typen av överraskningsverkan kan vara något att ta fasta på i profilutvecklingen. Självklart behöver du ett brett och omedelbart igenkännbart tilltal, men ett tillägg av något lite roligt extra i produktsortimentet kan vara nog så effektivt.